ازاي تكسب ملايين من كلب مريض؟

ازاي تكسب ملايين من كلب مريض؟

102 Views Share

لو عندك حيوان أليف مريض، هل هتحاول تتخلص منه؟ ولا هتعالجه؟ ولا ممُكن بسبب مرضه دة تفكر في بيزنس كبير جدًا وتكسب منه، طيب شوف فرنك و موريس عملوا ايه.

 

في 1930 عاش فرانك الرجل الكفيف، و كان عنده كلب حراسة  ألماني عشان يدله على الطريق، الكلب أُصيب بـ فشل كلوي، خده فرانك و راح للطبيب عشان يعالجه، الطبيب موريس أدرك ان المرض دة بسب سوء التغذية.

هنا بقى بيبدأ التفكير في البيزنس، لو انت مكانه هل هتكتفي بكونك طبيب وتعالج الكلب وخلاص؟ ولا هتُدرك ان في مُشكلة هتخلي عند الناس Need  فهيبقى عندك ساعتها فُرصة لـ إنك تسد  إحتاج الناس وتعمل لنفسك بيزنس وتكسب!

دة بالظبط، اللي فكر فيه موريس .. قرر أنه هيبدأ يصنع مع زوجته أطعمة للكلاب لضرورة الاهتمام بصحة الحيوانات الأليفة، وكان عارف أن الفُرصة كويسة لأن كل الأغذية اللي كانت موجودة في السوق ساعتها كانت مش صحية ولا مُفيدة، بل بيخليهم يمرضوا كمان.

 

موريس وزوجته و 3 من صديقاتها بدأو يصنعوا الطعام ويحطوه في برطمانات، بعت موريس بعض من الأطعمة لـ الكلب بتاع فرانك اللي هو كان سبب في بداية المشروع أصلًا. كان بيبعته الأكل عن طريق الميل بس بسبب النقل كانت البرطمانات بتتكسر، فـ بعت فرانك للدكتور موريس ، الالاف من علب الكنز و أله يدوية للتغليف.

وفي سنة 1948 دكتور موريس تعاقد مع Burton Hill  صاحب شركة Hill Backing  لتغليف الأكل، وكانت الشراكة دي تحت اسم جديد وهو :  ( Canine kid  )  وبدأت الشركة تنتج تنتج أكل الحيوانات اللي بيقدمه، وكان بيتم شحنها في أسواق مدينة النرويج والسويد وفينلاند وهولندا، وفي خلال سنوات الشراكة ما بينهم تطورت لـ Hill’s Pet Nutrition  ، وبدأت الشركة تكبر و أضافوا قسم جديد يصنع مُنتجات أغذية دايت للحيوانات.

ساعد أبن  دكتور موريس أن الشركة تكبر خلال العقود، ولقى أن في طلب على الأكل عالي الجودة فبدأ يستخدم أبحاث وطوره لـ أكل صحي لـ الحيوانات الأليفة عن طريق بعض النباتين و أخصائين حيوانات، ووصل لـ أنه بقى يعمل 50 نوع من الأغذية في مراحل مُختلفة من عمرهم و بـ احتياجات مُختلفة.

وفي 1976 شركة Colgate – Palmo live  اشترت  Hill’s Pet Nutrition  و دلوقتي مثنتجاتها موجودة في 86 دولة في العالم.

وقدرت الشركة تحقق في 1999 مبيعات تُقدر بـ بليون دولار ولسة بتزيد كل سنة، وبقى لها Brand  معروف عن أي مكان تاني لـ أكل الحيوانات.

ووصلت الشركة ان بقى يشتغل فيها مُتخصصين على أعلى مُستوى فـ التغذية ونباتين، وصانعي المُنتجات بيسعوا لعمل أطعمة لذيذة وصحية، وكل مجموعة من الحيوانات بتتابع فريق عشان يوفر لهم ستوى عالي من النظافة و اماكن للسكن مُناسبة، ومناطق تدريب.

ومع ادراكهم لـ أهميئة الـ Social Media  حاولوا يبقوا قريبين لـ متابعيهم، فـ حكوا عن قصص حيواناتهم الأليفة و بدأت الشركة تقدم نصايح طبية وتفيد الناس اللي بتربي حيوانات. لحد ما وصلوا لـ مليون ونص مُتابع ، و وصلوا لـ أكتر من 3 مليون مُشاهد على الـYouTube .

البيزنس بيبدأ بنظرة للمجتمع حواليك محتاج ايه، و استغلال الـسوشيال ميديا صح هتخلي العلاقة بينك وبين العميل بتاعك كأنه فرد من شركتك.

 

القناةعاليوتيوب : (https://www.youtube.com/user/OfficialHillsPet/featured . )
الصفحة عالفيس بوك : (
https://www.facebook.com/HillsPet/?fref=ts)
الويب سايت :
http://www.hillspet.co.uk/


Sign In

Register

Reset Password